Udstilling med Jens Brammer og Michael Behrend Hansen


Fredag den 3. november til søndag den 19.november 2017 på

Kirkehavegaard, Kirkehaven 16-18, 3450 Allerød

Fernisering: fredag den 3.november kl 19:00-20:30.

Åbningstider: torsdag og fredage 15-17, lørdage og søndage: kl. 14– 17.
                    
Entre:
Gratis

storbadedag_hj.jpg

 

JENS BRAMMERS

Nye motiver udbygger hans måde at tviste en situation, således at hans

naivistiske blik, med sin bevidst indbyggede evne til det enfoldige eller næsten banale, får en drejning af noget underfundigt, der skaber en dybde i det banale. Det enkle billede får flere lag af betydning. Jens Brammer kan stædig male en flok høns med den barnlige uskyld, man netop ikke har som voksen, så hønsene bliver en interessant eksotisk fugleflok klædt i rødt og hvidt og derved åbner op for tolkning af den danske selvforståelse, når den både er vital og alligevel konformitet. Hønsene tilskuer til noget meget interessant, som vi ikke bliver indviet i, men selv må gætte os til og hvordan er de kommet ud i en kano? Eller hvorfor står der et får og stirre på os fra en græstur omgivet af vand og ved sin side en redningskrans som et sømærke i hvidt og rødt. Et signal om hjælp?

Jens Brammer har denne gang valgt at understege eller udbygge den mere lyrisk side i et situationsmaleri, som han samtidig i højere grad gør til et landskabsmaleri. Det er landskaber, der både virker bekendte og fremmedartede på samme tid. Vi kan ikke med sikkerhed henføre det til noget bestemt sted. Brammer har desuden valgt at gøre landskabet mere abstrakt, således at det i endnu højere grad bliver til en scene, hvor dyrene bryder det lidt stive abstrakte scene og gør opmærksom på, at der findes eksistenser, men at de afventer, hvad der skal ske.

Man fornemmer, at Brammer i endnu højere grad end tidligere er en moderne eventyrfortæller med rod helt tilbage til Æsopsfabler, hvor dyr repræsenterede forskellige menneskelige følelser og udtryk.

Jens Brammer maler sine små fortællinger, der synes så let læselige i deres enkelhed. Alligevel forekommer de også så fjerne og eksotiske, tilfører derved alle de pæredanske symboler og ikoner, som vi kan lade være med at læse i billedet, en ny betydning. Det underfundige og underspillede er en ny styrke og strategi, der gør hvert maleri til sin egen lille lukket fortælling, der som et andet H.C. Andersen eventyr lige skal vendes og drejes for at dykke ned under den umiddelbare forståelse og overflade og finde en anden mere subtil mening og tiltagen til tilværelsen.

 

I_klemme....jpg

 

Michael Behrend Hansen

Billedhugger med en klar og tydelig stemme, og han viser et hjerte for mennesker og deres kamp.

Han arbejder stort set i granit og bronze, men har siden barnsben af også fundet glæde i at udtrykke sig med palet og pensel. Siden 2010 har han dog viet næsten alt sin opmærksomhed til at skabe tredimensionelle skulpturer.

Hans kunstværk er en vigtig kommentar til samfundet omkring os, og han retter søgelyset både mod det enkelte menneskets skæbne og daglige kamp, og mod de store udfordringer i den vestlige verden, som blandt andet immigration.

Skulpturerne er engagerende og et godt udgangspunkt for at diskutere samfundet vi lever i.

Hans kunst udfordrer i hvert fald mig til at gå i dybden og se det jeg ellers vælger at overse.

Kunstneren selv siger ingenting om hvad som er ret eller galt, men han tydeliggør en situation/et problem, og overlader til os at komme med svarene.

Ven og Skribent Nina Walle Kismul.