Efterårsudstilling Ben Woodhams med projekt KYST og bornholmske kunstnere

Lørdag den 5. oktober til søndag den 20. oktober 2019 på Kirkehavegaard

Fernisering:
Lørdag den 5. oktober kl 15-17
Åbningstider:
Hverdage 13-17, mandage lukket, lørdage og søndage 13-17
Entre: Voksne 20 kr, medlemmer af Allerød Kunstforening og børn gratis adgang

 

Ben Woodhams er en engelsk fuglemaler, som i 2018 med sit projekt KYST i 2018 har verificeret den bornholmske natur, kultur og fugleliv på en vandring i 52 etaper langs Bornholms kyster. Det er en unik fortælling i akvarel og tegninger. Med sig har Ben Woodhams 7 bornholmske keramikere og en trædrejer, som i deres værker også tager udgangspunkt i den bornholmske natur. I 52 afsnit om en kunstners forsøg på at bygge en autentisk forbindelse til sit adopterede hjem, Bornholm. Fra 5. januar 2018 og året ud har Ben Woodhams hver fredag – fra solopgang til solnedgang uanset vejret – vandret øen rundt, og på de steder han kom, tegnet og malet, hvad øjet fangede. Kom og oplev øen, som Ben så den.

Med sig har Ben Woodhams 7 bornholmske keramikere og en trædrejer, som i deres værker også tager udgangspunkt i den bornholmske natur.

SE MERE OM KYSTPROJEKTET

 

Her er de med Ben Woodhams udstillende kunstnere.

Ann-Charlotte Ohlsson

Lera är ett fantaghjsfhsegfgjse stiskt material. Det kan resultera i en tunn delikat porslins kopp eller en 4 meter hög stengods skulptur som byggs och bränns på sin slutgiltiga plats. Mitt lilla hörn är handbygd stengodslera som bränns i en vedugn. Objekter som påminner om något. Oftast i en storlek som är bekväm att hantera. Många upprepningar och långsam arbetstakt. Jag är en svensk keramiker som är utbildad på Glas & Keramikskolen Bornholm 1997-2000. 2004 flyttade jag tillbaka till Bornholm och blev en del av Cassius Clay en verkstad & galleri sammanslutning av gamla klasskamrater. Nu för tiden är vi bara två, Anne Mette Hjortshøj & jag, vi har vår verkstad & galleri 5 km norr om Rønne.

LÆS MERE PÅ KUNSTNERENS HJEMMESIDE

 

Anne Mette Hjortshøj

English porcelain and various stoneware clays. Local clays from my island to mix in the clay body and for slips and glazes. For the next firing: two new clay bodies mixed from raw materials.

Throwing and hand Building.

Cone 11 reached in 24 hours in my two chamber wood kiln. In the second chamber I salt glaze, using approx. 4 kilos of salt introduced during three hours.

I love to brush a quick thick brushstroke of white slip onto dark rough stoneware clay. Sometimes it leaves a beautiful mark. No more needs to be said.

My wheel and a wooden throwing stick found on the beach. Also I spent a whole summer some years ago, selling fish to be able to buy myself a pug mill. I would do it all over again for my wonderful de-airing pug mill!

LÆS MERE PÅ KUNSTNERENS HJEMMESIDE

 

 

 

Maja Frendrup

Jeg bor i Sandvig lige ved Hammerknuden, stranden og klipperne på det nordligste Bornholm, hvor jeg også har mit værksted og butik.
Jeg er medlem af Arts and Crafts Association Bornholm og Danske Kunsthåndværkere og Designere.

 Jeg arbejder med at få bevægelse ind i strukturen, og udvikle glasurer som jeg kan lægge på i et tykt lag, så det giver effekten af at se gennem stille vand og kunne se den verden som er under overfalden. Tallerkenerne er organiske i form og fås i flere farver og strukturer.

Udvikling af nye glasurer og overflader er en stor del af mit arbejde. Her ses et udvalg close-up.

Kontrast, dybde, lag, glasur, blødhed, form, krakeleringer. Jeg ønsker at skabe en følelse af forbindelse mellem værk og modtager. At tale til sanserne og give lyst til at røre.

Den keramiske overflade rummer en fortælling om kontrast, dybde, struktur og taktilitet. I overfladen tiltrækkes vores opmærksomhed af uventede detaljer, som får os til at stoppe op for at opleve nærmere.

LÆS MERE PÅ KUNSTNERENS HJEMMESIDE

 

Eva Brandt

Geologiske processer og materialers forvandling inspirerer mig. Ideerne til mit arbejde finder jeg i høj grad i naturen, men også i kraftfulde former, f.eks. fra industrihavne og arkitektur overalt i verden. Jeg føler en nær forbindelse til gammel islamisk, japansk, kinesisk og indiansk keramik.

Jeg arbejder med ler, fra det groveste stentøj til rent porcelæn. Der er en løbende udvikling, da jeg finder det meget inspirerende at udvikle nye overflader, strukturer og nuancer i materialerne.  Der skal være tid til både fordybelse og udvikling, som giver ny inspiration og nyt liv . Derfor vil man kunne finde meget forskellige udtryk, når man går på opdagelse i mit keramiske arbejde.

Under et legatophold i New Mexico fik jeg kontakt til den indianske pottemager Felipe Ortega, som lærte mig den traditionelle måde at modellere krukker på.
Jeg arbejder nu bl.a.med store modellerede krukker og fade i groft ler med rå kridtagtige begitninger på klippeagtige overflader og indlagte grafiske mønstre. Ofte inspireret af livet i havet,  træers bark, geologiske aflejringer, kontraster mellem råt og forfinet. Jordens geologiske historie sætter gang i fantasien. Formsproget er helt enkelt. Farverne er oftest jord-agtige.

Jeg hånddrejer og støber desuden mindre unika brugsting som kopper, skåle, lågkrukker og vaser.

LÆS MERE PÅ KUNSTRENS HJEMMESIDE

 

Kumiko Kimbari Asti

The point of departure for my ceramic works is the nexus between my background as a native of Japan and my meeting with European architecture and art.
Scandinavian design, construction details in historical buildings and nature play equally large roles.

The meeting with Scandinavia has been very influential in my understanding of art.
This new understanding has enabled me look at my Japanese roots with fresh eyes and has deepened my appreciation for Japanese culture and art.

It was in Denmark that I first became acquainted with the possibilities inherent in working with clay.
I can no longer deny my inheritance: my ceramic work is clearly influenced by Japanese aesthetics and culture, the culture that gave and continues to give me a feeling of belonging and pride.
But since I live and work in Denmark it is obvious that I am influenced by Danish culture and art.My ceramic pieces are unica and I prefer modeling by hand.

LÆS MERE PÅ KUNSTNERENS HJEMMESIDE

 

Hanna Dahlgren

Hanna Dahlgren er en af Bornholm mange dygtige keramikere. Hun laver brugsting i stentøj og porcelæn. Hanna er en af udstillerne på ACAB´s faste udstillingssted Grønbechgård i Hasle. Bornholm er – som det første sted i Europa – blevet udpeget som World Craft Region – og Grønbechs Gård er det faste udstillingssted for ACAB – Arts and Crafts Association Bornholm – som er en censureret forening. Flere af Efterårsudstillingens deltagere er medlem af denne forening.

Bornholm har udviklet sig til at være et center for kunsthåndværk og er netop – som det første sted i Europa – blevet udpeget som World Craft Region. En mangfoldighed af keramikere, glaspustere og kunstnere indenfor træ, tekstil og metal har fundet arbejdsro i øens naturskønne omgivelser og pittoreske byer.

Siden 2002 har godt 60 af de dygtigste professionelle kunsthåndværkere fundet sammen i ACAB, Arts & Crafts Association Bornholm, for derigennem at styrke deres fællesskab og gennemslagskraft. ACAB er en censureret forening, hvor hver enkelt kunsthåndværker bliver godkendt at et eksternt bedømmelsesudvalg inden optagelse. Man kunne tro, at en sådan procedure førte til ensretning og uniformitet. Det er imidlertid langt fra tilfældet. Mangfoldigheden i form, farve, materialer og temperament er karakteristisk for medlemmerne af ACAB, hvilket også vil fremgå af et besøg på Grønbechs Gård, et spændende udstillingssted, som byder på flere sale med det bedste kunsthåndværk, både lokalt, nationalt og internationalt.

ACABs faste udstilling på Grønbechs Gård er det ideelle udgangspunkt for en kunstnerisk opdagelsesrejse rundt på Bornholm med besøg hos de kunsthåndværkere, hvis værker man synes er særligt spændende.

LÆS MERE PÅ KUNSTNERENS HJEMMESIDE