Udstilling med Klaus Titze: Negativkurve – fra pil til beton

6. til 22. januar 2012 på Kirkehavegaard, Kirkehaven 16, 3450 Allerød

Åbningstider: Fredage kl. 15 – 17 samt lørdage og søndage kl. 14 – 17
Fernisering: Fredag den 6. januar kl. 19 – 21.
Entre: Gratis

Den første af Allerød Kunstforenings tre udstillinger i 2012 bliver med pilefletkunstneren Klaus Titze, der udstiller sammen med Lise Pflug.

Klaus Titze er født i 1952 i det tidligere Østtyskland, og har indrettet sig med galleri og værksted på Møn. Han er uddannet kurvemager fra Berlin og laver fletværker med pil, flettet tykt som tovværk i forvridninger til unikke skulpturlignende kunstværker. Værkerne er kendetegnet ved stoflighed og formudvikling, og de bliver til under længerevarende processer med pil, beton, fibermørtel og forglødning.

Klaus Titze har udviklet og forfinet sin teknik gennem mange år, og han har modtaget flere priser senest blev han vinder af Design & Crafts Collection 2011, Art Aurea.

Han har deltaget på flere betydende udstillinger bl.a. Grassimesse, Leipzig i 2009 og Biennalen for Kunsthåndværk og Design, Trapholt i 2007.

Klaus Titze siger selv om sin kunst:

Mine kurve har tabt deres bæredygtighed funktionel set. De er uden bund og hank og kan ikke blive kaldt økologiske og miljørigtige mere. For nogen må det være provokerende – for mig er det vigtig, at agere fri fra disse begrænsninger for at holde mit fletværk i konstant udvikling.

Tilblivelsen af mine værker er en lang proces og den er jeg lige så meget interesseret i som i produktet.

Min ”Negativkurv” er resultat af årevis eksperimenter med pil og ler, gips og cement. Ideen med Negativkurven er at forvandle fletværk fra pil til beton igennem afbrænding. Det er som om man fremkalder billeder. Tilsætningsstoffet er fibermørtel, der bliver påført fletværket i flere lag. Under forbrændingen/ glødningen med en gasbrænder bliver al den løse pil fjernet og resten smelter sammen med mørtlen. Min unikke fletstruktur bevares som aftryk sammen med rester af flettet pil.

Formgivningen støtter det fossile udtryk. Efter groft skitsering går jeg hård til værks- forvrider og fordrejer pilen og formen så meget materialet tillader. Jeg skærer og klipper i fletværket og glatter ud med mørtlen. Jeg renser med stålbørsten efter forbrændingen og binder støvet.