Udstilling med billedkunstneren John Olsen

11. til 27. november 2011 på Kirkehavegaard, Kirkehaven 16-18, 3450 Allerød

Åbningstider: Fredage: kl. 15 – 17, lørdage og søndage: kl. 14 – 17.
Fernisering: Fredag den 11. november kl. 19-21.
Entre: Gratis

Tingfinderen og billedkunstneren John Olsen er en af Danmarks bedste fortolkere af naturens rigdomme. Han lærer os at se skønheden i både det levende og det døde.

Enspænder
John Olsen, der er én af dansk kunsts enspændere. Tidligt i karrieren vendte han storbyen ryggen og flyttede til Fyn – ud i naturen. Og siden har naturen, naturens gang og det skæbnefællesskab mennesket har med naturen, været kernen i hans kunst og liv.

John Olsen overskrider og udfordrer vores grænser. Vi fanges ind af hans billeders umiddelbare skønhed. Men hurtigt fornemmer vi, at der bag alt det smukke, er noget farligt på færde.

Seeren John Olsen
John Olsen ser. Han lever gennem synet. Han ser naturen, dådyret, der vover sig frem i lysningen, kragerne på marken eller strukturen i en fuglevinge. Han ser opmærksomt, nysgerrigt og intenst.

Tit ser John Olsen noget, vi andre ikke lægger mærke til. Det kan være undseelige detaljer. Et græsstrå eller klipper på Island, som han går helt tæt på i sine tegninger og forstørrer op, så de forvandles til strukturer af en helt egen skønhed.

Han ser også skønheden i ting, vi andre vil finde mærkelige eller direkte ulækre. I en fåremaves fedtvæv eller en indtørret bananskræl. I en hjerne eller i en mumificeret kat. Han finder skønheden der, fordi han ser rent og uden fordomme. Han ser farver og strukturer først og fremmest som farver og strukturer – og ikke som hjerne, skimmel, blod eller fedtvæv.

De unge år
Fuglene har hele livet igennem fascineret John Olsen. Blandt den unge mands første tegninger er en lang række ualmindeligt smukke fuglestudier, der viser indflydelsen fra det store forbillede Johannes Larsen. En kunstner, som den unge mand dristede sig til at besøge, dan han i 1959 besluttede sig for at tage Danmark rundt.

John Olsens kunstneriske karriere havde taget sin begyndelse et par år inden. Efter en 8 måneders læretid som reklametegner, og en endnu kortere som håndværksmaler, kom den 16-årige John Olsen i lære som overglasurmaler på Den Kongelige Porcelænsfabrik, hvor han fik sin første, egentlige kunstneriske uddannelse.

Fuglestudierne gav den unge Olsen adgang til Kunstakademiet, hvor han blev optaget på billedhuggerskolen i 1960, hvor han modtog undervisning af professor Mogens Bøgild. De første skulpturer hentede også deres inspiration fra fugleverdenen – bl.a. fine skulpturer af en enøjet Troldand og en Engelsk Kampdværghøne.

I 1965 skiftede John Olsen fra Kunstakademiets Billedhuggerskole til Grafisk Skole, hvor han fik Holger J. Jensen og Søren Hjorth Nielsen som lærere. De næste 20 år blev grafikken hans foretrukne kunstneriske udtryksform. Motiverne hentede John Olsen i naturen omkring hjemmet på Hindsholm, eller fra de årlige sommer-ekspeditioner til Færøernes forrevne kystfjelde, hvor strukturer og forfald antog storladne universelle former.

Naturen som råmateriale
Naturen er ikke kun genstand for gengivelse. Den leverer også helt konkret materiale til John Olsens værker. Han er en utrættelig samler af indtørrede bananskræller, mågeådsler, forunderlige grenknuder, dyrekranier og -knogler, udstoppede fugle og fugleæg. Også lossepladsen og loppemarkedet leverer råmateriale til John Olsens kunstneriske virksomhed.

John Olsen sætter også sine fund op i glasskabe, der giver mindelser om renæssancens raritetskabinetter og kunstkamre. I disse forundringsskabe og undrekamre, der med deres mylder af genstande næsten ikke er til at overskue, skabes der nye overraskende helheder og betydninger. Farve, form og stoflighed stilles overfor hinanden, og gør beskueren opmærksom på det smukke i forfaldet.

I disse værker udfordrer John Olsen vores normale opfattelse af, hvad der er kunst, og tvinger os til at se på en anderledes måde, end den vi er vant til. Han skaber nye overraskende helheder og betydninger, og han gør os opmærksomme på, at skønhed er mange ting og at den også kan rummes i forfaldet.

Vi glæder os meget til at byde John Olsen velkommen på Kirkehavegaard.